بزرگترین اندیشمندان جهان

بزرگترین اندیشمندان جهان

نگاهی به اندیشه های چهار حکیم تاریخ
بزرگترین اندیشمندان جهان

بزرگترین اندیشمندان جهان

نگاهی به اندیشه های چهار حکیم تاریخ

زندگی نامه حکیم ارد بزرگ


((زندگینامه فیلسوف))
- فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی برجسته ترین فیلسوف تاریخ ایران و یکی از چهره های سرشناس فلسفه حال حاضر جهان است.  هم اکنون زنده است و در شهر کرج مرکز استان البرز در انزوا و سکوت زندگی می کند ، با این وجود بسیاری از علاقمندان به فلسفه ، برای دیدارش از همه جا  به این شهر می روند تا فیلسوف بزرگ را از نزدیک ببینند.
- اندیشه و تفکر فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی را  تحت عنوان "مکتب فلسفی اُرُدیسم" می شناسیم که بر 3 ستون مهر به «گیتی»، مهر به «انسانیت» و مهر به «آزادی» استوار است چنانچه در کتاب سرخ می خوانیم: ((اُرُد بنیان فلسفه اُرُدیسم را مهر به گیتی، انسانیت و آزادی قرار داد.))
افرادی که توانسته اند فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ را از نزدیک ببینند می گویند : ((حکیم انسانی ساده زیست ، فوق العاده دانا ، آرام و کم حرف است ، زندگی بسیار ساده دارد ، بیشتر فضای آپارتمان حکیم را کتاب فرا گرفته ، هنگام گفتگو ، بیشتر شنونده است . و باز می گویند: فکر می کردیم نسل واقعی بزرگان حکمت و فلسفه ایران منقرض شده اما با دیدن فیلسوف حکیم ارد بزرگ فهمیدیم چقدر در خطا بوده ایم و عجیب آنکه چهارمین حکیم تاریخ ایران و بزرگترین فیلسوف معاصر با وجود شهرت جهانی همانند حکیم فردوسی ، خیام و بزرگمهر ، زندگی بسیار ساده و بی آلایش دارد .

The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani​


توضیحات موتور جستجوگر گوگل پیرامون فیلسوف اُرُد بزرگ

توضیحات موتور جستجوگر گوگل پیرامون فیلسوف اُرُد بزرگ:
ارد بزرگ، بزرگ ترین و مشهورترین فیلسوف و شخصیت فکری ایران به شمار می آید و در حال حاضر نیز در کشور ایران زندگی می کند. بیشتر دانش پژوهان او را ادامه دهنده ی مسیر فکری حکمایی نظیر حکیم بزرگ مهر، حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین حکیم خیام می دانند؛ از این رو به ارد بزرگ “حکیم چهارم” ایران زمین نیز گفته می شود.

فلسفه در عصر فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی :
- متاسفانه فلسفه ایران به خاطر سکته ها و انکار شدن های پیاپی تاریخی ، دچار کهولت و سردی شده بود .
- واقعیت آن است که تا اوایل دهه هشتاد خورشیدی تنها جسدی از فلسفه باقی مانده بود . بیشتر متخصصین عرصه فلسفه, خود را جامعه شناس و یا کارشناس حوزه تاریخ و مسائل اجتماعی معرفی می کردند اما اندیشه ها و سخنان فیلسوف کشورمان حکیم اُرد بزرگ خراسانی توانست خون گرم و تازه ای باشد در شریانهای فلسفه بی جان کشورمان... در واقع فیلسوف بزرگ ، حکمت و فلسفه ایرانی را پس از هزاران سال دوباره قابل استناد نمود. از این رو او را بزرگترین فیلسوف تاریخ ایران می نامند . 
- فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی  مکتب فلسفی اُرُدیسم (Orodism philosophy) را بنیان نهاد. اکنون فلسفه اردیسم توانسته مورد توجه بسیاری از مردم جهان قرار گیرد.
برای دیدن بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم، کانال تلگرامی «اُرُدیست نوشت» را ببینید:
https://t.me/orodistnote

سرگذشت و بیوگرافی فیلسوف اُرُد بزرگ از زبان  استاد کتایون کامکار


ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون آزادی را اینجا ببینید کلیک کنید

 

ویدئو سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ پیرامون انسانیت را اینجا ببینید کلیک کنید

 

فیلمی نادر، از کسانیکه توانستند فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، را از نزدیک ببینند.

 

ویدئو درباره ایده دیوار مهربانی فیلسوف حکیم ارد بزرگ را اینجا ببینید کلیک کنید

 

در کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان  با گردآوری ابراهیم (سعید) رمضانی می خوانیم :

ابراهیم رمضانی ، ابراهیم (سعید) رمضانی ، کتاب سخنان ائمه معصوم ، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان، نلسون ماندلا ، استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی ، ماهاتما گاندی ، دکتر علی شریعتی ، ، زندگی نامه مشاهیر

«حکیم ارد بزرگ چهارمین حکیم تاریخ ایران است حکمای پیش از او عبارت اند از حکیم بزرگمهر (پیش از اسلام می زیسته اند) حکیم فردوسی و حکیم عمر خیام .

فلسفه و سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ گردآوری شده است، این کتاب در برگیرنده هزار و اندی فرمان (آموزه) است که به همت بنیاد جهانی فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تنظیم و انتشار یافته است .

سوال از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی GBOc1RQ

برای دانلود کتاب سرخ اینجا کلیک کنید

دانلود کتاب سرخ در سایت پارس بوک

 


- فیلسوف بزرگ از کودکی دوستدار طراحی و نویسندگی بود در نوجوانی تاریخ ، روانشناسی ، حکمت و فلسفه به آنها اضافه شد. به هنرستان حرفه ای سینا ی مشهد رفت و خود را در رشته معماری یافت، اما ناگهان هنرستان را نیمه تمام رها کرد چون بمرور معتقد شده بود نظام آموزشی در ایران چیزی جز اتلاف وقت جوانان با استعداد نیست، پس از آن بدنبال جامعه شناسی رفت و آن را هم رها نمود ، در نهایت ذهنش به فلسفه ، حکمت و چرایی زندگی آدمی معطوف شد (همان چیزی که در نوجوانی هم شیفته آن بود) از آن پس دیگر هیچگاه حکمت و فلسفه را رها ننمود .


عکسهای حکیم ارد بزرگ ، از کودکی تا نوجوانی hakim orod bozorg

تصاویری از حکیم ارد بزرگ (از کودکی تا نوجوانی)

 

تصویر چهره استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی بر روی جلد برخی از کتابها
 

 

مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ ، حکیم ارد بزرگ ،ارد بزرگ ،حکیم اُرُد بزرگ ، hakim orod bozorg , hekmat orodism , bozorg shirvan

مجسمه و تندیس حکیم ارد بزرگ - ساخته عقیل اصلی چوکانلو در شهر شیروان

 

فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی از زبان خود :

 

(فرگرد ارد ، کتاب سرخ)

اُرُد، در نیمه شبی پر برف، از ماه دی، در شهر مشهد زاده شد. پدرش محمد تقی شرکاء، فرزند بابا، از شهر شیروان در خراسان بود، مردی آزاده و بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت. مادر اُرُد، فاطمه جاهد طبسی از ایل قشقایی شیراز بود، زنی مهربان، دانش آموخته و دلسوز که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید. نام تنها فرزند اُرُد، غزاله می باشد. اندیشه های اُرُد بر سه ستون «مهر به گیتی»، «مهر به انسانیت» و «مهر به آزادی» استوار است. هم اکنون در شهر کرج زندگی می کند .

 

- در لغت نامه دهخدا (آنلاین) نوشته است :  ارد بزرگ ( به ضم ا) از مشاهیر برجسته معاصر ایران دارای نظریه قاره کهن و نظریه کهکشان بزرگ اندیشه‌است. زادگاه وی شهر توس نو (مشهد ) می باشد ولی پدر وی از اهالی شیروان بوده است. کتاب آرمان نامه حاوی جملات حکیمانه اوست. او سه اثر هنری زیبا به صورت تابلو که بر کاغذ مومی نقش شده اند دارد که هر سه یک موضوع مشترک را دنبال می کنند به نام " تاجیکستان". او از دوستان نزدیک احمد شاه مسعود وزیر دفاع افغانستان بوده‌است ارد بزرگ در آسیای میانه و بخصوص در بین مقامات و دانشگاهیان افغانستان و تاجیکستان هواداران بسیاری دارد.

 

آرامگاه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی , ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

در پیشفرض داده های گوگل هنگام سرچ و برخی صفحات مجازی در توییتر ، اینستاگرام و یا تلگرام می بینید بسیاری از کاربران این شبکه ها فکر می کنند فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی درگذشته و به ابدیت پیوسته اند. حال آنکه فیلسوف هم اکنون در قید حیات بوده و در شهر کرج مرکز استان البرز زندگی می کنند.

 

حکیم ارد بزرگ از زبان دوستداران او :.


احمد شاه مسعود می گوید :


من و ارد [حکیم ارد بزرگ خراسانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است.


بی نظیر بوتو می گوید :


ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .


احمد ولی مسعود می گوید :


احمد ولی مسعود (برادر شهید احمد شاه مسعود، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رئیس بنیاد احمد شاه مسعود) در توییتر خویش می نویسد: انتخابات آزاد ، تنها راهکار ادامه ماندگاری فرمانروایان است. حکیم ارد بزرگ

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Mmmmm_Ahmad_Wali_Masoud



ژنرال عبدالصبور نصرتی می گوید :


در فیسبوک ژنرال عبدالصبور نصرتی (از فرماندهان ارشد نظامی افغانستان) می خوانیم: ((شکست های زندگی، درهای پیروزی را می گشاید و خودپسندی درهای پیروزی را یکی پس از دیگری می بندد. ارد بزرگ)) و در پیامی دیگر((برای نابودی دشمن اندیشه خود، بیاموز و پژوهش کن ! و برای گریز از دشمن مال و زندگیت به هنجارهای قانونی پناه ببر و دوری پیشه کن. ارد بزرگ))

زندگینامه حکیم ارد بزرگ ( پدر فلسفه امروز ایران) Mmmmm_Ahmad_Wali_Masoud



دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید:


ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.


فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :


چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.


شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :


اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .


الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در شهر ژنو - کشور سوییس) می گوید :


در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است.


بهرنگ نامداری (طراح و گرافیست) می گوید:

با آثاری براستی زیبا درباره اندیشه های استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ می گوید :

(برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید)
 



نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :


بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ" .


یاسمین آتشی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ) می نویسد :

در مورد اندیشه ها و افکار حکیم ارد بزرگ مطالعات فراوانی داشته ام و به شخصه فکر می کنم ایشان بزرگترین متفکر حال حاضر ایران هستند .


طارق ساغری (پژوهشگر و نویسنده مقاله دو دوست ایرانشهری) می گوید :

طارق ساغری
حکیم اُرُد بزرگ یکی از بزرگترین و معروفترین فلاسفه تاریخ ایرانشهر بزرگ است ... شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود...

دشمنان زبان پارسی و فرهنگ ایرانشهری که چشم دیدن اتحاد پارسی‌زبانان را نداشتند، آرام ننشسته و با یک حمله بزدلانه شیر میدان رزم پنجشیر را از شیر میدان حکمت و فلسفه شیروان جدا کردند و چنان داغ جگر سوزی در دل چهارمین حکیم ایران‌زمین گذاشتند که فریاد زد و گفت «روزی که سینه احمدشاه مسعود دریده شد؛ اُرُد را سیلی از اشک با خود برد.»
روح مسعود شهید شاد و عمر اُرُد بزرگ دراز باد.

 

احمدشاه مسعود، حکیم ارد بزرگ، طارق ساغری، شهید احمد شاه مسعود ، فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی

طارق ساغری (فعال اجتماعی، زاده شده در شهر هرات) در مقاله «دو دوست ایرانشهری»می نویسد :

[حکیم اُرُد بزرگ نه تنها در ایران بلکه در بین مقامات، دانشگاهیان و عموم تحصیل کرده های، کشورهای خراسان بزرگ «افغانستان کنونی»، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان هوادارن زیادی دارد.
حکیم اُرُد بزرگ از دوستان نزدیک شهید احمد شاه مسعود اسطوره مبارزات آزادیبخش خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» بود. حکیم اُرُد بزرگ نخستین کسی بود که به شهید احمدشاه مسعود لقب شیر دره پنجشیر را داد که اکنون این لقب در بین جهانیان محبوبیت خاصی را داراست.

شهید فرمانده مسعود هم در مورد حکیم اُرُد بزرگ چنین گفت: من و اُرُد زاده یک سرزمین بزرگ هستیم و هنگامی که نبشته های اُرُد دانا را می خوانم، می بینم آرزو هایم را نبشته است.
فرمانده مسعود باری دیگر گفته بود ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» هیچوقت از هم جدا نبوده و نیستند من به دوستم اُرُد حکیم گفتم کاش این فاصله ها بین مردم سرزمین ما نبود.

از سخنان سپه‌سالار آزادی شهید فرمانده مسعود چنین استنباط می شود که او نیز مانند حکیم اُرُد بزرگ به مرز های سیاسی که استعمار انگلیس در زمان چنبره‌اش بر هندوستان میان ایران و خراسان بزرگ «افغانستان کنونی» کشیده است باور نداشته و خواهان محو این مرز‌کشی‌های ساختگی بوده است.]

 

استاد عالیقدر فیلسوف ارد بزرگ ، بزرگترین فیلسوف جهان . فیلسوف شیروان . افتخار شیروان . حکیم بزرگ شیروان . بزرگترین فیلسوف جهان . حکیم ارد بزرگ . اردبزرگ . بزرگترین متفکر جهان . حکیم ارد بزرگ اندیشمند . عکس متفکر برجسته حکیم ارد بزرگ  . great orod . bozorg shirvan . mojtaba shoraka . sokhanrani hakim orod bozorg . sokhanan orod bozorg .  مجتبی شرکا . مجتبی شرکاء . فیلسوف ایرانی . مشاهیر خراسان

 

در سایت پژوهشی و وزین «سرزمین آریان» با مدیریت  و مسئولیت دکتر بصیر کامجو می خوانیم :


نگرشی بر اندیشه های اُرد بزرگ  فیلسوف سرزمین  آریان و جهان
حکیم ارد بزرگ بزرگترین فیلسوف سرزمین آریان  و جهان است این روزها آنقدر از ایده و ابتکار دیوار مهربانی او که در سال 1390 ارایه نمود و در سال 1394 در همه جای ایران به انجام رسید و موج آن  از غرب تا آمریکا و از شرق تا کشور چین ادامه یافت در محافل گوناگون صحبت می شود که خیلی ها فکر می کنند   بزرگترین خدمت فیلسوف بزرگ به ایرانیان و بشریت این بوده حال آنکه  نظریه قاره کهن او که خودش یک تحول بزرگ جهانی در پی دارد ....  حکیم ارد بزرگ تنها فیلسوف تاریخ ایران است که جملاتش بر سر زبانهای ایرانیان افتاده و همگان از آنها بهره می گیرند تا پیش از حکیم ارد بزرگ جوانان و حتی نسل تحصیل کرده ما رفرنس ها و کلید واژه های قصار خویش را بیشتر از منابع غربی و فلاسفه اروپا وام می گرفتند اما امروز جملات خردمندانه و قصار حکیم ارد بزرگ میدان را از آنها گرفته است چرا که با فرهنگ و روحیه ایرانیان و کشورهای آسیای میانه آمیخته شده است.
 

بیشتر دوستداران فیلسوف «حکیم ارد بزرگ خراسانی»، دکتر «بصیر کامجو» سیاستمدار نام آشنا، تاریخ شناس و نخبه سرشناس کشور افغانستان را می شناسند .

https://didar-ba-hakim.blogsky.com/1399/02/01/post-679/

دکتر بصیر کامجو در سال 1961 میلادی در ولایت پنجشیر بدنیا آمد زبان مادری او فارسی است  تحصیلات عالی خود را در دانشگاه های سن پترزبورگ، پراگ ، هامبورگ و مسکو با درجه تحصیلی دکتر در رشته علوم سیاسی، حقوق و فلسفه به اتمام رسانده است . لازم به ذکر است "دکتر بصیر کامجو" 11 جلد کتاب پر ارزش در حوزه های گوناگون بهمراه 119 مقاله وزین نگاشته است که بازتابهای گسترده بهمراه داشته است.

 

در مورد حکیم ارد بزرگ کتابهای بسیاری نوشته شده است و از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد :


کتاب یازده جلدی "بعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ "

"فرزانه شیدا" (متولد 1340) سراینده و نویسنده ایرانی مقیم کشور نروژ (شهر اسلو) کتاب یازده جلدی "بُعد سوم آرمان نامه ارد بزرگ " را نوشته اند .

 

کتاب "کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان"

"فاطمه مشایخی" پژوهشگر کشورمان در کتاب خود (کاوشی بر آرای بزرگترین فیلسوف جهان) مجموعه ای از 500 سخن برگزیده از استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را گردآوری نموده است.

 

ترجمه کتاب سخنان فیلسوف به زبان فرانسه

"شکوهه عمرانی" ، همکار فرهنگی سازمان ملل متحد و همچنین از فعالین اجتماعی سوییس و بخصوص شهر ژنو ، مجموعه سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی را به زبان فرانسه ترجمه کرده است.

 

 

کانال تلگرامی اُرُدیست نوشت تصاویری از عکس های  فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد برخی از کتاب ها را منتشر نموده است که آنها را در اینجا بازنشر می کنم .

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «مکاتب فلسفی»
نویسنده و مولف: «هادی کازرونی شامیری»

این کتاب دارای 50 بخش است که از اتبات گرایی ، اخلاق گرایی اقتصادی و اصالت تجربه شروع و تا هرمنوتیک کلاسیک ، هرمنوتیک فلسفی ، هرمنوتیک نوین و هگلی های جوان ادامه می یابد و پایان بخش کتاب فهرست منابع آن است.
ناشر: گیوا
سال چاپ: مرداد 1396

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه»
پژوهش و نگارش: «لیلا معتمد»
"لیلا معتمد" (کولیوند) استاد دانشگاه (رشته الهیات و فلسفه) در کتاب خود (گزیده سخنان حکیمانه و فیلسوفانه) از جملات و سخنان زیبای استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ، بسیار یاد نموده است.
ناشران: قلم اعظم، هاویر
سال چاپ: 1399

 

  تصویر فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «یک‌صد مرد تأثیرگذار در تاریخ»
اثر «میشل اچ هارت» با ترجمۀ دکتر محمدحسین آهویی
 این کتاب شرح احوال و آثار یک صد نفر از مؤثرترین شخصیت‎های تاریخ جهان است‎.
ناشر این کتاب «موسسه نشر واژه» در کشور افغانستان است.
 درباره نشر واژه : موسسه نشر واژه با مدیریت «قاسم فرزام» در طی 14 سال گذشته صدها هزار نسخه کتاب با ارزش در کشور افغانستان منتشر نموده است.

 

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «زیباترین جملات از بزرگان ایران»
گردآوری: شهرزاد محمد حسینی
ناشر: آلا قلم
موضوع : کلمات قصار ، نکته‌گویی‌ها و گزینه‌گویی‌ها
سال نشر: 1395

 

 

تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «سخنان ماندگار از بزرگان جهان»

گردآوری: شهرزاد محمد حسینی

 

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «سخنان ماندگار از بزرگان جهان»
گردآوری: شهرزاد محمد حسینی
ناشر: آلا قلم
موضوع: کلمات قصار، نکته‌گویی‌ها و گزینه‌گویی‌ها

سال نشر: 1396

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «سخنان ائمه معصوم، مشاهیر، بزرگان ایران و جهان»
تدوین : "ابراهیم (سعید) رمضانی"
ناشر: نوین پویا
سال چاپ: 1393

 

 

  تصویری قدیمی از فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی بر روی جلد کتاب «کلام فرزانگان»
 نویسنده: محمدتقی باقری
موضوع : مدیریت - کلمات قصار رهبری - کلمات قصار
ناشر : امیرعلی
تاریخ نشر: ۱۳۹۳/۱۱/۲۶

 

 

کتاب "پند بزرگان از روزنامه اطلاعات"

اسماعیل هاشمی

"اسماعیل هاشمی" پژوهشگر و محقق در کتاب خود (پند بزرگان از روزنامه اطلاعات) از جملات و سخنان زیبای استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی، فراوان یاد نموده است.

 

کتاب "داستانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان"

"یاسمین آتشی" در کتاب خود (استانهای کوتاه از تاریخ ایران باستان) از صدها سخن از فیلسوف حکیم ارد بزرگ استفاده نموده است.

 

کتاب "در جستجوی مروارید سخن"

"شکوهه عمرانی" ادیب و شاعر ایرانی مقیم کشور سوییس ، در کتاب "در جستجوی مروارید سخن" تفاسیر کوتاه بر سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی نوشته است .

 

کتاب "جادوی سخن"

"شکوهه عمرانی" شاعره معاصر ، در کتاب "جادوی سخن" بسیار زیبا تلفیقی از سخنان استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ و اشعار خود پدید آورده است.

و باز همچنین مجموعه ایی سه جلدی سخنان بزرگان 1 2 3 به زبانهای فرانسوی و فارسی که از سخنان ارد بزرگ و دیگر بزرگان جهان تشکیل شده است را به پایان برسانند .

 

Chokouh DAGHIGH - Christian ZAUGG

شکوهه عمرانی (دقیق ) در حال اهدای ترجمه کتاب آرمان نامه حکیم ارد بزرگ به کریستیان زوگ رهبر حزب دآل کشور سوییس و عضو ارشد شورای شهر ژنو  

 

روزنلمه شاپرک و زندگینامه استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی, ارد بزرگ کیست, ارد بزرگ, حکیم ارد بزرگ کیست, orod the great

روزنامه شاپرک (اولین روزنامه جوانان و نوجوانان ایران به صاحب امتیازی دکتر عبدالله جاسبی و مدیر مسئولی مهندس عباس جاسبی در 26 آبان 1395) می نویسد :

حکیم ارد بزرگ ،فیلسوف ایرانی است . کمپین جهانی "دیوار مهربانی" بر اساس اندیشه های او شکل گرفت. چهار سال از ارایه این ایده ارزنده گذشت تا در پاییز و زمستان 1394 افکار عمومی کشورمان نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و جهانیان را با ایجاد دیوارهای مهربانی آنهم بشکلی گسترده شگفت زده نمودند .

 




کلمات کلیدی : حکیم ارد بزرگ کیست؟ , ارد بزرگ کیست , بزرگ شیروان,BOZORG SHIRVAN ,MOJTABA SHORAKA , اُرد بزرگ , اورد بزرگ , اورود بزرگ , زندگی نامه , بیوگرافی , مجتبی شرکاء ، حکیم بزرگ , حکیم ارد بزرگ, p;dl hvn fcv' ، زندگینامه , hvn fcv' , حکیم ارد بزرگ کیست؟ مشهد , Hakim Orod Bozorg ,دودمان سلجوقیان , شیروان , ترک های ایل قشقایی شیراز


نظرات 53 + ارسال نظر
اسماعیل نکویی پنج‌شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 02:39 ق.ظ

فیلسوف عالیقدر استاد حکیم ارد بزرگ از مفاخر و متفکرین برجسته سرزمین آریایی ما هستند امیدوارم نظریه قاره کهن هر چه زودتر اجرایی شود .

پاینده ایران

رضا قزوینی پنج‌شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 03:00 ق.ظ

با همسرم تصمیم گرفته ایم در تعطیلات پیش رو به زیارت آرامگاه حکیم ارد بزرگ برویم خواهش می کنم آدرس دقیق آرامگاه حکیم ارد بزرگ را برایمان بنویسید.

فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، هنوز زنده هستند و آرامگاه ندارند.

ستایش معصومی (شیراز) جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 03:56 ب.ظ

استاد عالیقدر فیلسوف حکیم ارد بزرگ

مرررررسی از پیام دلگرم کننده شما

حسین معتضد جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 03:58 ب.ظ

عالی بود

مرررررسی از پیام دلگرم کننده شما

شیوا آیتی جمعه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 10:59 ب.ظ

خیلی ممنون از مطالب ارزشمند شما
برای کار تحقیق و پژوهش مدرسه ام از آنها استفاده کردم

مرررررسی شیوا جان
خوشحالم که مطالب این وبلاگ تونسته کمکی کوچکی به شما باشه

سودابه امیری دوشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 07:19 ق.ظ

فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی باعث افتخار همه مردم خراسان هستند همیشه به شاگردانم توصیه می کنم سخنان حکیمانه این مرد بزرگ را مطالعه کنند .

بهروز علیزاده چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 09:21 ب.ظ

از خواندن جملات این مرد بزرگ همیشه لذت برده ام

مهسا علمی چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 08:30 ق.ظ

من سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ رو خیلی دوست دارم .
درباره مکتب فلسفی اردیسم خیلی کم در بیوگرافی توضیح دادین
میشه توضیحات بیشتری بدین ؟ ممنون

برای کسب اطلاعات کامل بهتره عضو کانال «اُرُدیست نوشت» بشوید
https://t.me/orodistnote

در اینباره :
جعفر معروفی (پژوهشگر و محقق) در مورد 3 ستون فلسفه اُرُدیسم (عشق به گیتی، عشق به انسانیت و عشق به آزادی) و اینکه اگر مردم یک سرزمین عاشق جهانی که در آن زندگی می کنند، عاشق انسانیت و عاشق آزادی باشند، این جامعه چگونه اجتماعی خواهد شد؟ می گوید:

اجتماعی که مبنای آن مهر و عشق است، خواه به جهان و شاکله و کلیت یا جزء آن همچون محیط زیست، طبیعت، جانوران و گیاهان ... مهر و عشق به انسانیت باشد که دوست داشتن همنوعان و بشر است، فارغ از رنگ، زبان، نژاد و ... همچنین مهر و عشق به آزادی است، آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی انتخاب شغل و همسر و آینده... بی شک فاخرترین و زیباترین اجتماع بشری شکل می گیرد. اجتماعی که در آن نسل بشر همراه با طبیعت به کمال می رسد.

خردمندی و آینده نگری، نقطه قوت فلسفه اُرُدیسم است در واقع رویکرد فلسفه اُرُدیسم در کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی؛ امید به آینده است. در این فلسفه آینده تیره و تار نیست، به ما نهیب می زند که فرصت را غنیمت بشماریم و با یک عزم جهانی آینده را از این شرایط هولناک نجات بخشیم.

راه چاره در فلسفه اُرُدیسم مهر و عشق است :
عشق به جهان
عشق به انسان
عشق به آزادی
تصور من بر این است که آنچه امروز ما در مورد آن با «اگر» صحبت می کنیم و می گوییم «اگر» فلسفه اُرُدیسم (( مهر و عشق به گیتی ، انسانیت و آزادی)) بر اجتماع بشری ارزش پنداشته شود، چه می شود؟!... در واقع خود مهمترین نیاز بشر امروز است و هر لحظه غفلت از آن موجب تیره روزتر شدن آینده بشر و زیستگاه او یعنی زمین می شود.
ما به عشق و مهر نیاز داریم ...
بشر باید از جنگ با طبیعت و نابودی آن دست بردارد...
انسانها باید از جنگ با یکدیگر دست بردارند ...
بشر باید به همنوع خود اجازه بدهد که آزادی ابراز نظر و عقیده داشته باشد و تا آنجایی که بدیگران صدمه نزده، آزاد باشد.

از دیدگاه من، ما آدمها شدیدا به فلسفه اُرُدیسم و آرمانهایش، امروز نیازمند هستیم و این می تواند موجب بهروزی و تداوم زندگی ما بر این سیاره کوچک و رو به نابودی باشد.

شیدا دهکردی چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 03:10 ب.ظ

اطلاعات بسیار مفیدی بود باید قدردان چنین بزرگانی باشیم که نام ایران و ایرانی را سربلند کرده اند.






محمدحسین بازغی یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 11:20 ب.ظ

به نظر من فلاسفه و حکما مثل سرچشمه های گوارا در پای کوههای سر به فلک کشیده خرد و اندیشه هستند آنها بهترین راهکارهای حیات بخش زندگی را در اختیارمان می گذارند. عقیده دارم جامعه ای که از فلاسفه فاصله می گیره دچار انحطاط اجتماعی میشه ، در چنین جامعه ای آدمها فرصت طلب و سودجو می شوند و رفتارهای جنون آمیز همه گیر میشه.
وقتی سخنان فلاسفه و بویژه فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی رو مطالعه می کنم احساس می کنم وجودم را از سرچشمه حکمت و اندیشه در حال سیرآب شدن هست. احساس می کنم سم مهلک روزمرگی از وجود خارج میشه
به عنوان یکی دوستداران فلسفه اُرُدیسم تمام تلاشم رو می کنم تا انسانی مفید برای اجتماع باشم.

روشنک کریم زاده سه‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 05:49 ق.ظ

من هم با نظر آقای محمدحسین بازغی موافقم حقیقت همینه ، من یک دانشجوی جامعه شناسی و همینطور علاقمند به فلسفه اردیسم هستم از هر منظری که به جامعه خودمون نگاه می کنم می بینم ما دچار مشکلاتی هستیم که با مدیریت درست می تونستیم نداشته باشیم مثل مدیریت بحران کرونا

مهدی رجبی چهارشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:01 ب.ظ

کتاب سرخ رو امروز تموم کردم
فوق العاده بود
به نظرم این کتاب در آینده دنیا نقش خیلی مهمی خواهد داشت
حالا می فهمم چرا جهانیان این قدر به فلسفه اردیسم علاقمند شده اند

نسرین واحدی از مشهد جمعه 12 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 03:10 ق.ظ

یکی از افتخارات من که خیلی هم برام ارزش داره همشهری بودن با فیلسوف حکیم اُرد بزرگ است.

حسن اکبرزاده شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 05:34 ق.ظ

دست خوش
دمتون گرم
عالی بود
امروز با یکی از دوستان با صفای پنجشیری که 7 یا 8 سالی هست ایران هستش صحبت می کردم اون فیلسوف اُرد بزرگ رو بهم معرفی کرد، حقیقتش شرمنده شدم که بزرگترین فیلسوف کشورمون رو یک دوست از یه کشور دیگه بهم شناسوند
گفت که احمد مسعود و بقیه کسانی که توی پنجشیر دارن با طالبان می جنگند در واقع شاگردان مکتب فیلسوف اُرد بزرگ و احمد شاه مسعود هستند

کنجکاو شدم و امشب سرچ کردم
نمی دونم چرا توی صدا و سیمای ما چیزی از فیلسوف نمی گن ؟ چی میشه گفت
شاید نمی خوان بگن ایران پشت پنجشیر وایساده
شاید
البته من فقط حدس می زنم
خیلی حال کردم که فهمیدم توی ایران کسانی هستند که پنجشیر رو حمایت می کنند. مرید فیلسوف عزیزمون شدم. دمش گرم

مرضیه شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 01:52 ب.ظ

میشه لینک دانلود کتاب سرخ رو بزارید تا دانلودش کنم ؟

لینک مستقیم دانلود کتاب سرخ در سایت پارس بوک با فرمت PDF :
http://dl.parsbook.com/server3/uploads/red-book-2022.pdf

سایت پارس بوک:
https://www.parsbook.com/

مهدی الماسی یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 04:18 ق.ظ

سلام
زحمتی که کشیده اید بسیار عالی بود.
در بیوگرافی فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مرقوم فرمودید که ایشان در انزوا در شهر کرج زندگی می کنند
میشه بپرسم چرا؟
چرا باید بزرگترین فیلسوف تاریخ ایران که قاعدتا باید شمع محفل همه علاقمندان حکمت و فلسفه باشند سکوت پیشه کرده اند؟
آیا برای ارتباطات اجتماعی فیلسوف بزرگ محدودیت هایی ایجاد شده ؟ و یا شخصا تمایلی به ارتباطات گسترده اجتماعی ندارند؟
با تشکر

در این مورد اطلاع دقیقی ندارم . فقط می دونم در شهریور سال 1392 جمهوری اسلامی ، سایت رسمی فیلسوف حکیم اُرد بزرگ در ایران را از دسترس خارج کرده و در اسفند سال 1393 وبلاگها ، سایت ها و انجمنهای طرفداران و دوستداران فیلسوف بزرگ در ایران هم فیلتر شده اند.

اکرم رنجبر یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:21 ب.ظ

عالی بود استفاده کردم

مهدیه شریعتی یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 05:31 ب.ظ

سلام
ممنون میشم در مورد ایده جزیره اُرُدیسم فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی توضیحاتی بدین
چون در متن بیوگرافی در این مورد چیزی نبود
من شنیده ام مهمترین توصیه های فیلسوف در این مورد بوده

در مورد جزیره اریسم فرهاد رمضانی از اعضای قدیمی انجمن اُرُدیست های سوئد نوشته است:

✅ آرمان شهر «فلسفه اُرُدیسم» کجاست ؟
«آرمان شهر»، «مدینه فاضله» و «اتوپیا» همه یک معنا را می دهند، آنها مقصد نهایی هر مکتب فکری و فراگیری را نشان می دهند.
حال پرسش اینجاست فلسفه اُرُدیسم می خواهد دوستداران خویش درسراسر جهان را به کجا رهنمون نماید؟ اگر پاسخ این پرسش را بدانیم بی شک میتوانیم آینده را بخوبی از همین امروز، پیش بینی نمائیم.

وقتی کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی را مطالعه می کنیم متوجه می شویم ایشان بنیان فلسفه اُرُدیسم را مهر به گیتی، انسانیت و آزادی قرار داده اند و در فلسفه اُرُدیسم کوشش نموده اند یادگاری خردمندانه و آشتی جویانه به آیندگان پیشکش نمایند. بارها به جزیره مهربانی یا بقول ما اُرُدیست ها «جزیره اُرُدیسم» اشاره کرده اند و به صراحت گفته اند باید بسوی آن کوچ کنیم...

پس باید ذهن خود را بر روی «جزیره اُرُدیسم» و یا همان «آرمان شهر فلسفه اُرُدیسم» متمرکز کنیم .

مشخصاتی که از «جزیره اُرُدیسم» در «کتاب سرخ» بیان شده است :
جزیره اُرُدیسم زایش دوباره سادگی و رها شدن آدمیان از مردابی است که خود ساخته اند. آنجا آدمیان از پیچیدگی ها رها شده و به سرشت پاک خویش نزدیک می شود. در «جزیره اُرُدیسم» آزادی همچون آسمان گسترده و آبادی و شادی در هر کوی و برزن هویداست. باید به درون مایه درخشنده رنگ های بکر و پاک برسیم. «جزیره اُرُدیسم» آغاز دوستی دوباره آدمیان با زمین است، آنجا جایی است برای گریختن از بندها و هزاران سال بردگی...

پس کاملا متوجه شدیم که فیلسوف بزرگ به تمدنی اشاره می کنند که در آن عشق به جهان ، انسانیت و آزادی براستی دیده می شود. تمدنی که بر بستری از آگاهی زاده می شود. آگاهی که امروز بشر از آن بسیار دور است.

علت محبوبیت و علاقه جهانیان به فلسفه اُرُدیسم از همین منظر دیده می شود . وقتی با یک جوان از شبه قاره هند صحبت می کنیم و یا هم کلام اردیست دیگری از اگادیر مراکش می شویم و یا با اُرُدیست کانادایی صحبت می کنیم همه مجذوب جزیره اُرُِدیسم هستند.

«جزیره اُرُدیسم»
جزیره ای به وسعت قلب های عاشق
جزیره ای که می شود در وصف آن هزاران هزار کتاب نگاشت.
اُرُدیست ها شهروندان و ساکنان «جزیره اُرُدیسم (عشق)» هستند.
جزیره ای که فیلسوف بزرگ در کتاب سرخ ابراز امیدواری نموده اند و فرموده اند: «امید بسیار دارم روزی این جزیره شکل بگیرد» ...

درباره مفهوم آرمان شهر:

((آرمان‌شهرگرایی و اتوپیا از مفاهیمی به شمار می‌رود که همواره با تولد اندیشه در آدمی هم‌زاد است. از این‌رو، اندیشه‌ورزان بسیاری به تدوین آرمان‌شهر و بیان عصر طلایی و مطلوب خویش پرداخته‌اند. اتوپیا در زبان فارسی به «جایی که وجود ندارد»، «ناکجاآباد»، آرمان‌شهر، مدینه فاضله و... معنا می‌شود و در معنای کلی‌‌تر، شهرهای فاضله و سرزمین‌های خیالی را گویند که تاکنون در تاریخ محقق نشده و تنها به صورت آرزو در اذهان وجود دارد.))

آدرس منبع مطلب :
https://swedish-orodists.forumfa.net/t5045-topic#21874

صادق رئیسی یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 10:17 ب.ظ

سلام
من به تازگی عضو کانال تلگرام اُرُدیست نوشت شده ام
به نظرم همه دوستان علاقمند به فلسفه اردیسم باید عضو این کانال بشوند . عالیه
آدرسش هست :
https://t.me/orodistnote

فاطمه جعفرزاده یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 11:20 ب.ظ

در شرایطی که ما انسانهای این دوران گرفتاریم . درگیر تباهی های خودساخته هستیم دیدن این مطالب عالیه . اصلا میهمانی اندیشه و فلسفه دلنشین و گوارا است. آرزو می کنم یک شبکه تلویزیونی وجود داشت و فقط فقط ؛ زندگی و سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ رو پخش می کرد. از صبح تا شب.
به نظرم چنین شبکه ای می تونست خیلی آرامش بخش باشه. می تونست راهنما باشه و صد هزار حیف که نیست.

مسعود دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:23 ق.ظ

کتاب سرخ فیلسوف حکیم ارد بزرگ رو من تقریبا حفظ هستم
کسی هست که مثل من تا 70 یا 80 درصد سخنان فیلسوف بزرگ رو حفظ کرده باشه ؟

هدیه شکری چهارشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 01:41 ب.ظ

عاشق این جملات فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در کتاب سرخ هستم :
«برآزندگان شادی را، از بوته آتشدان پر اشک، بیرون خواهند کشید.»
«در تاریکترین شب های ستم، روشنترین ستاره های رهایی زاده می شوند.»
«نگاه خردمندان به ریشه ها می رسد، و دیگران به شاخه ها.»
«زندگی، بدون آزادی شرم آور است.»
«تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.»

علی دهقان جمعه 2 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 04:59 ب.ظ

ای کاش و ای کاش در تاریخ ایران باز هم شخصیت های ممتازی همانند فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ میداشتیم.
غرب اگر فلاسفه یونان را نداشت امروز پیشتاز علم و دانش نبود. مطمنا درس های فیلسوف حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ نویدبخش تحولات بسیار زیاد در آینده جهان خواهد شد.

sara شنبه 3 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 06:39 ب.ظ

sokhanan filsoof Hakim Orod Bozorg Khorasani ra dooooost daram
va hamishe rahnamai man too zendegi bodehand

معصومه امیری چهارشنبه 7 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 07:56 ق.ظ

برای خودم متاسفم
تا امروز فکر می کردم فیلسوف حکیم اُرد بزرگ خیلی قدیما فوت کرده اند
الان فهمیدم زنده هستند.
واقعا باید به صدا و سیما و مدیران رسانه ها به خاطر بایکوت بزرگترین افتخار فلسفه این مملکت جایزه نوبل داد

ارشیا معینی یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 12:31 ق.ظ

در استوری اینستاگرام دوستداران فیلسوف بزرگ خوندم که ایشان متاسفانه به کرونا مبتلا شده اند. با توجه به اینکه شنیدم فیلسوف عزیز بیماری دیابت هم دارند خیلی نگرانشون هستیم.

بله من هم اخبار در این مورد را پیگیر هستم . خوشبختانه آخرین خبر در این مورد را هم که دیدم نشان دهنده بهبودی نسبی فیلسوف حکیم ارد بزرگ پس از ابتلا به بیماری کرونا داشت

عرفان تاجیک یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 02:10 ب.ظ

مهمترین چیزی که من توی این چند سال در مورد فیلسوف حکیم اُرد بزرگ متوجه شده ام این هست که؛ یه عده از محبوبیت ایشون در سطح دنیا و کشورهای اطراف ایران و خود ایران، شدیدا در رنج و عذاب هستند
واقعا چرا؟؟؟

milad دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 07:58 ق.ظ

در مورد فلسفه اُرُدیسم بیشتر بنویسید
متشکرم

مهدی نجاتی چهارشنبه 14 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 05:34 ق.ظ

چهره ماندگار فلسفه

عارف علیزاده پنج‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 07:11 ب.ظ

کمال انسان تلاش می خواهد کوشش می طلبد و به راحتی بدست نمی آید.
تکامل اندیشه انسان کاری یک شبه نیست. این رشد تجربه و دانش می خواهد . فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی گنج بسیار با ارزش فلسفه (که با ارزشترین دانش ها است) در عصر و دوران حاضر هستند.
فلسفه اُرُدیسم یک ایده بکر و ثمره تلاش فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ برای کمال انسان است برای درک بهتری از حیات خود... تلاشی که می تواند ابعاد جدیدی به زندگی ما و آیندگان ببخشد.

ندا کاشانی جمعه 16 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 10:59 ب.ظ

یادش بخیر وقتی دانشگاه بودم هر هفته یکی از جملات بزرگان را به بُرد دانشکده نصب می کردیم. گاها از سخنان فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی هم استفاده می کردیم اینکار من و دوستانم در کانون دانشجویی خیلی مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرار می گرفت. یادش بخیر اون روزها بهترین روزهای زندگیم بودند و از کرونا هم خبری نبود.

نجاتی شنبه 17 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 07:55 ق.ظ

فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در کتاب سرخ می گوید:

به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود.
آگاهی و شعور، در میزان انسانیت ما دیده می شود.
بزرگ زادگی، تنها از آن کسانی است که انسانیت دارند.
انسانیت به ما می گوید، ارزش دیگران را پاس بداریم.
انسانیت که باشد، سوء استفاده از دیگران گم می شود.
انسانیت، صدقه ما به دیگران نیست، انسانیت نشان دهنده ارزش گوهر وجود ماست.
انسانیت ستودنیست، از منش مهربان درون خویش، آزرده مباش.
بهترین هدیه پدر و مادر به فرزند، آموزش ادب و انسانیت است.
پدران و مادران فرهیخته، انسانیت درون خویش را در فرزندشان جاری می سازند.
تنها راه رسیدن به زندگی شرافتمندانه، پاسداشت آبروی دیگران و انسانیت است.
در پس رفتارهای انسانی، گلستانی از مهر و آگاهی آشیانه دارد.
انسانیت را باید گرامی داشت، در غیر اینصورت پستی، خشونت و خرافات ریشه می گیرد.
از آدمیانی که انسانیت درون خویش را فراموش ساخته اند، بهراسید و بگریزید.
کسی که در او انسانیت نیست، به آسانی زندگی دیگران را تباه می سازد.
فرزانگی بدون انسانیت، لافی بیش نیست.
کسانی که انسانیت را به زیر پا نهاده اند، بی شک در آغوش پستی و رذالت، فرو افتاده اند.
هیچ آرمانی، نباید انسانیت درون ما را به آتش کشد.
چه فرقی است میان برهوت و دیاری که در آن انسانیت مرده است.
برآزندگان، آزادی و انسانیت را ستایش می کنند.
بر انسانیت، آزادگی و ادب خویش ببالیم نه بر زبان و نژاد خود.
تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.

منوچهر پزشکی دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 05:35 ب.ظ

15 سال پیش با اندیشه های این مرد بزرگ آشنا شدم
تا به امروز هر چه بیشتر سخنانش را خوانده ام بیشتر شیفته حکمت، دانش و معرفت وسیع ایشان شده ام.

ملیکا ر سه‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 05:44 ب.ظ

روزی که شروع به مطالعه «کتاب سرخ» فیلسوف "حکیم اُرُد بزرگ" کردم واقعا شرایط روحی روانی درستی نداشتم شدیدا احساس افسردگی همراه با زود رنجی می کردم آینده برام هیچ معنای خاصی نداشت حس می کردم در روزمرگی دفن شده ام . سخنان فیلسوف ارجمند در کتاب سرخ منو به خودم برگردوند . منِ فراموش شده وجودم دوباره متولد شد. آینده الان برام با ارزشه چون دارم برای بهتر شدنش تلاش می کنم بنظرم کسی که کتاب سرخ رو یکبار مطالعه کنه امکان نداره دیگه ناامید بشه، امکان نداره افسرده بشه، چون این کتاب به آدم انگیزه میده، من به شخصه این تجربه شیرین رو در زندگی خودم شاهد بودم.

اصغر خلیلی چهارشنبه 21 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 08:34 ب.ظ

تلمذ و شاگردی این استاد و فیلسوف فرزانه از آرزوهای قلبی من است. 5 سال پیش ایشان را برای دقایقی از دور دیدم وقار و متانت ایشان غیر قابل وصف است.

محسن اردکانی پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 05:03 ب.ظ

به نظر این حقیر، فهم یک جمله از کتاب سرخ بسیار بهتر از خواندن صد کتاب است.
ما در کتاب سرخ تنها فلسفه و حکمت را نمی بینم در این کتاب می شود فیزیک را هم به خوبی مشاهده کرد . دکتر مهدی گلشنی (فیزیک‌دان کشورمان) می گوید: تلفیق فیزیک و فلسفه راهی برای شناخت شعور‌ و استقرار منشأ حیات است.
به نظر من اندیشه، سگال و پندار فیلسوف علامه استاد حکیم اُرُد بزرگ خراسانی مولود پذیرفتنی و معقول خرد و فهم عمیق از کالبد وجود و حیات است. از این رو کتاب سرخ می تواند سرآغازی باشد برای تولدی دوباره.

تبریزی یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 12:00 ق.ظ

بزرگترین ثروت یک ملت، آزادی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

علی مشهدی دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 12:22 ب.ظ

افتخار همه عاشقان انسانیت و مهربانی
بویژه ما همشهریهای مشهدی
فیلسوف حکیم اُرُد کبیر دوستت داریم

لیلی آقایی سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:10 ق.ظ

آیا راهی هست تا استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی را از نزدیک ببینیم؟ این بزرگترین آرزوی منه خواهش می کنم راهنمایی کنید

لیلی آقایی سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:13 ق.ظ

در زندگینامه استاد فیلسوف حکیم اُرد بزرگ خراسانی هست: (بسیاری از علاقمندان به فلسفه ، برای دیدارش از همه جا به این شهر می روند تا فیلسوف بزرگ را از نزدیک ببینند.)
خواهش می کنم آدرس دقیق فیلسوف عزیز در شهر کرج را اعلام کنید تا ما هم به آرزومون برسیم و فیلسوف گرامی را از نزدیک ببینیم

عبیدی سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 10:55 ب.ظ

فیلسوف اُرُد کبیر به جامعه ایرانی هدایای بسیار ارزشمندی هدیه کرد که مهمترین آنها «خردمندی و عقلانیت» است. اجتماع بی سر و سامانی که قرنهاست دچار سردرگمی است و متاسفانه در این مدت مداوم و بی وقفه در حال تخریب هژمونی و عظمت خود بوده است .
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ ما را از افراط و تفریط آرمانی خلاص می کند و می گوید واقع بینانه و خردمندانه به آرمان ها و اهدافمان فکر کنیم. به جای تخریب تاریخ و فرهنگ و شخصیت خودمان و دیگران یادمان باشد که «انسانیم».
بقول فیلسوف اُرُد کبیر: به یاد بیاوریم که انسانیم و انسانیت، مهمترین چیزی است که از ما انتظار می رود.

غلامرضا حیدری چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:50 ق.ظ

فیلسوف عالیقدر استاد حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می فرمایند: (آگاهی و شعور، در میزان انسانیت ما دیده می شود.) این جمله همیشه ورد زبان من بوده و هست همیشه این جمله را به فرزندان و بستگانم هم می گویم
خیلی ها که تحصیل کرده هم هستند و دانشگاه دیده اند انسانیت را فراموش کرده اند خیلی از ثروتمندان ما انسانیت را فراموش کرده اند
سر چهاراه نزدیک محل منزل ما یک نیازمند هست که می آید جلو شیشه ماشینم به او گفتم چرا جلوی شیشه ماشین های مدل بالا نمی روی؟ گفت چون بیشتر کسانی که به من کمک می کنند پیکان و پراید سوار هستن آقا ماشین های مدل بالا انسانیت ندارند.

راشد پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 10:49 ق.ظ

«آزادی هدیه و کادو نیست، آزادی مسئولیت است و بی شک مردم تن پرور و بی مسئولیت آزادی ندارند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی»
آزادی چنان با مسوولیت، تعهد و دلهره هم راه است که بیشتر مردم از آشنایی با آزادی خود، یا استفاده از آن، سرپیچی می‌کنند. این دیدگاه ژان پل سارتر از جمله مباحثی است که نزد ما به عنوان «فرار از آزادی» مشهور شده‌اند. بیشتر افراد چون می‌دانند که باید مسئولیت گزینش آزادانهٔ خود را بپذیرند ترجیح می‌دهند که به آغوش کسی که به جای آن‌ها برمی‌گزیند، تصمیم می‌گیرد، نیرویی مقتدر و نظارت ناپذیر، مستبدی پدر سالار پناه ببرند که هر چه هم به آن‌ها زور بگوید دست کم این مزیت را دارد که شر گزینش آزادانه را از سر آن‌ها کم می‌کند. سارتر در دفترهایی برای اخلاق نوشته که افراد بردگی را می‌پسندند و اجازه می‌دهند تا با آن‌ها هم چون شی رفتار شود. مثال خوبی که در این مورد می‌توان آورد باور بیشتر مردم به نظریهٔ توطئه است. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که فکر کنند کسانی تمامی قدرت‌ها را در چنگ خود دارند، دربارهٔ سرنوشت بقیه تصمیم می‌گیرند. به این ترتیب امکان تصمیم‌گیری یا گزینش آزادانه‌ای برای چنین مردمی باقی نمی‌ماند.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می گوید:
«بسیاری از مردم، "آزادی" را، اسیر و زندانی انتخاب اشتباه پیشینیان می دانند... که این نیز برای فرار از واقعیت است واقعیت و حقیقت تلخ "ترس". ترس از مواجه با شرایط تلخ امروز، و پرسش این است که جز خود ما، چه کسی می تواند ما و فرزندانمان را نجات دهد؟»

نگار عزیزی فر شنبه 1 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 11:23 ق.ظ

پدر مکتب فلسفی اُرُدیسم ( فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ)
با نظرات آقای غلامرضا حیدری، کاملا موافقم و خواسته قلبی خانم لیلی آقایی آرزوی قلبی من هم هست

وحید احمدی شنبه 8 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 12:21 ب.ظ

دو درس با ارزش از دو مرد فرهیخته:
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی در کتاب سرخ فرمود: ((تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.))
و سعدی شیرازی در گلستان چنین حکایت کند: ((بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد. پسر را گفت: باید که این سخن با هیچ کس در میان ننهی. گفت: ای پدر فرمان تو راست، نگویم ولیکن خواهم مرا بر فایده این مطلع گردانی که مصلحت در نهان داشتن چیست؟ گفت: تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه.))

ناصر حسنی چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1400 ساعت 03:47 ق.ظ

برخی سعی می کنند فلسفه ایران را در حد ابونصر محمد بن محمد فارابی، ابن سینا، بغدادی، ابن رشد، شهاب‌‌الدین یحیی سُهرِوَردی، فخر رازی، خواجه نصیر، میرداماد، ملاصدرا و غیره محدود کنند.
در صورتیکه تلاش های آنها در وادی الهیات و عرفان است پس اصلا در دایره فلسفه قرار نمی گیرد.
از دیدگاه من نگاه و عمل فلسفی تنها در رویکرد و کوشش های فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی متبلور است.

مهدی چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 05:32 ق.ظ

درود بر این فیلسوف بزرگ

دامون حیدرزاده شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 12:08 ق.ظ

در کتاب سرخ فیلسوف اُرُد بزرگ می خوانیم: «جاییکه خردمندان خوار باشند، شورش ها و رستاخیزهای بی سامان، در نهایت میدان داری می کنند.»

از ذکر این جمله می خواهم به موضوع مهمتری اشاره کنم اتفاقات نیمه دوم 1401 کاملا نشان داد که سیاست فیلتر کردن سایت رسمی فیلسوف اُرُد بزرگ در سال 1392 و محدودیت برای ایشان و دیگر شخصیت های فکری کشورمان چقدر اشتباه بوده است.

رضا جعفرنیا شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 02:24 ق.ظ

در مورد فلسفه اُرُدیسم خیلی کم نوشتید در حالیکه فلسفه اُرُدیسم محبوبترین مکتب فلسفی حال حاضر می باشد

کیمیا خسروی شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1401 ساعت 07:45 ق.ظ

وقتی به جملات فیلسوف اُرُد بزرگ فکر می کنم می بینم عمق واژه ها آنقدر زیاد هست که فقط باید سکوت کنم و ...

این جملات فیلسوف اُرُد بزرگ را با هم دوباره بخوانیم:
«برآزندگان شادی را، از بوته آتشدان پر اشک، بیرون خواهند کشید.»
«آنگاه که دریا شدی، با چنگ کشیدن دیگران، رُخ و گونه ات، زخمی نخواهد شد.»
«اشک یک ستمدیده، صدهزار گلوله را دفن می کند.»

...

پیراسته جمعه 11 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 02:32 ق.ظ

چرا صدا و سیما برنامه ای درباره فیلسوف ارد بزرگ نمی سازه؟ مگه از ایشون در عالم فلسفه بزرگتر هم داریم؟ چطوریه این شبکه چهار شعار تبلیغاتیش: شبکه دانایی، شبکه فرهیختگان هست ! اونوقت هر چی آرشیوش رو گشتم یه برنامه از فخر تاریخ فلسفه این مملکت درش ندیدم. آقایون تمام سال، مفسر شعر و کارشناس الهیات رو به عنوان فیلسوف معرفی می کنند! اما دریغ از ده دقیقه صحبت درباره بزرگترین فیلسوف جهان.
بعد انتظار دارن مردم با رسانه ملی قهر نکنن

ابراهیم مهربان سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 05:26 ق.ظ

آرزو دارم پیش از مرگ بتونم حداقل یکبار فیلسوف ارد بزرگ رو از نزدیک ببینم و سئوالی که همیشه ذهنم رو مشغول کرده رو از ایشان بپرسم

زینب امیری (ترکیه) جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1402 ساعت 04:17 ق.ظ

از نصایح پدرانه فیلسوف ارد بزرگ در کتاب سرخ خیلی استفاده کردم خدا عمرشون بده که اینقدر دلسوزانه به فکر نسل های بعد از خودشون هستند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد